Nodarbība pamatskolai un vidusskolai - mobings internetā

Nodarbības mērķis:

Veidot izpratni un attīstīt zināšanas par mobingu klasē – tā izpausmēm, cēloņiem un sekām. Attīstīt prasmes par visatbilstošāko rīcību mobinga internetā gadījumā.

Bērni un pusaudži daudz biežāk nekā pieaugušie digitālajā vidē publicē informāciju, nepadomājot par sekām, ko tā varētu izraisīt. Ir svarīgi viņiem atgādināt, ka nav ieteicams publiski dalīties ar informāciju, kuru kāds var izmantot pret tevi, piemēram, kompromitējošiem foto, divdomīgiem video, privātu informāciju u.tml., jo viss, kas reiz nokļuvis internetā, tur arī paliek.

Galvenie riski, ar kuriem bērni un jaunieši saskaras sociālajos tīklos:
  • pārāk privātu bilžu, video un personiskas informācijas publicēšana ar atrašanās vietas atzīmēm;
  • saziņa ar nepazīstamām personām;
  • viltus konti, kuru mērķis ir maldināt, manipulēt ar lietotājiem vai veikt kādas ļaunprātīgas darbības;
  • sekstings un kailfoto izspiešana;
  • nelegāla, kaitīga (bērniem nepiemērota) satura pieejamība un izplatīšana;
  • aizvainojoši komentāri – izsmiešana, ņirgāšanās, negatīvi komentāri;
  • viltus ziņu pieejamība un to izplatīšana;
  • slēgtās domubiedru grupas, kurās notiek negatīva rakstura sarakste un mudināšana uz negatīvu rīcību;
  • ķēdes vēstules ar uzdevumiem un to izplatīšana;
  • finanšu krāpniecība (scam);
  • vīrusi un ļaunprogrammatūra (malware).
Kibervardarbība (kibermobings, kiberbullings)

Izpaužas kā nevēlamas e-pasta vēstules vai teksta ziņas, uzmācīga izsekošana tiešsaistes vidē, nevēlamas seksuāla rakstura ziņas vai piedāvājumi uz seksuāla rakstura darbībām, draudi, naida runa, kā arī kailfoto, video izplatīšana sociālos tīklos bez personas piekrišanas, kā arī citas izpausmes tiešsaistes vidē, kas ir cieši saistītas ar vardarbības izpausmēm realitātē.

  • Kiberterorizēšana – emocionāla pazemošana ar interneta vai mobilā tālruņa starpniecību, izsakot draudus, apvainojumus, sūtot aizskarošu informāciju.
  • Sekstings – seksuāla rakstura ziņu, attēlu vai video sūtīšana, izmantojot modernās tehnoloģijas un internetu.

Kāpēc bērni/jaunieši aizvaino un pazemo viens otru?

  • Pazemojot citus, jūtas valdonīgāks un spēcīgāks, demonstrējot savu pārākumu;
  • tas ir veids, kā kļūt populāram un pazīstamam skolā;
  • jaunietis pats ir bailīgs un mēģina slēpt šīs izjūtas, biedējot citus;
  • jaunietis jūtas nelaimīgs, un tā mēģina pievērst citu uzmanību;
  • jaunietis savulaik pats ir piedzīvojis pazemojumu, vardarbību – no vecākiem, audžuvecākiem, māsām, brāļiem, skolasbiedriem u.c.;
  • jaunietis jūtas dusmīgs un bezpalīdzīgs, jo netiek galā ar savām grūtībām;
  • jaunietim ir zems pašvērtējums, un tā viņš/viņa var sajusties pārliecinātāks/-a par sevi.

Jāņem vērā, ka kibermobingā vienmēr iesaistītas 3 puses: upuris (cieš no kibermobinga), varmāka (veic kibermobingu), klusējošais vairākums (zina par notiekošo, bet neko nedara, lai to risinātu).

Ko es varu darīt, ja mani pazemo?

  • bloķē lietotāja, kurš tevi pazemo, aizvaino vai draud, piekļuvi savam kontam;
  • bloķē svešām personām iespēju sazināties un sekot tev sociālajos tīklos;
  • ja mācies vienā skolā ar bērnu/jaunieti, kurš tevi pazemo, tad mēģini izvairīties no saskarsmes ar viņu;
  • ja tuvumā atrodas cilvēks, kas tevi pazemojis, nesteidzīgi dodies prom;
  • nemēģini atspēlēties pāridarītājam – tas tikai pasliktinās situāciju, nemēģini draudēt, atbildēt ar līdzīgu aizskārumu;
  • nepaturi pie sevis aizvainojumu, meklē palīdzību pie cilvēkiem, kuriem tu uzticies, piemēram, vecākiem, draugiem, skolotājiem, lieto nekluse.lv mobilo lietotni vai zvani uz uzticības tālruni 116111 – speciālisti tevi uzklausīs, atbalstīs un palīdzēs;
  • ja esi labi pazīstams ar cilvēku, kas tevi aizskāris, vari censties mierīgi aprunāties par notikušo un pastāsti viņam/-ai, kā tu jūties pēc pāridarījuma;
  • turpini darīt visu to, kas tev sagādā prieku – tavi hobiji, citi draugi u.c.

Kur meklēt palīdzību?

  • Papardes zieds, rakstot uz sos@papardeszieds.lv
  • Bērnu Uzticības tālrunis 116111
  • Drossinternets.lv Ziņojumu līnija, rakstot uz zinojumi@drossinternets.lv
  • Krīzes centrs „Skalbes”, zvanot 6722 2922
  • Centrs pret vardarbību pret bērniem „Dardedze”, zvanot 67600686

Sekstings. Radies no angļu valodas vārda “sexting” (vārdu salikuma sex un texting), kas nozīmē seksuāla rakstura ziņu, attēlu vai video sūtīšanu/ šo attēlu pieprasīšana kādam internetā. Tas ir saturs, kurā tiek atklāts daļējs vai pilnīgs kailums un izteiktas seksuāla rakstura vēlmes, komentāri u.tml. Ļoti bieži šāds saturs tiek izplatīts draugu vai seksuālo partneru vidū, sūtot to caur sociālo tīklu platformām vai saziņas mobilajām lietotnēm (Snapchat, WhatsApp, u.c.). Sekstings ir īpaši izplatīta aktivitāte jauniešu vidū visā Eiropā, arī Latvijā. Bieži vien jaunieši, nosūtot šāda rakstura ziņas, neapzinās risku.

Galvenie riski, ja nosūtīsi kādam savu kailfoto:

  • Tas var tikt pārsūtīts tālāk vai parādīts vēl kādam draugam.
  • Tas var tikt ievietots internetā.
  • To varēs redzēt tavi skolas biedri, vecāki, skolotāji.
  • To varēs redzēt pilnīgi sveši cilvēki.
  • Tas var tikt ievietots intīmpakalpojumu sludinājumu vietnēs.
  • Tu vari saņemt aizvainojošus komentārus, nepatīkamus zvanus, tevi var pazemot un terorizēt.
  • Tu vari pazaudēt kontroli pār šīs bildes izplatību, iespējams, tā būs apskatāma internetā vienmēr, arī pēc 10 un 30 gadiem.

Sūtīt/nesūtīt?

Intīmie attēli lielākoties tiek izplatīti draugu un draudzeņu vidū, un tu tos nesūtītu personai, kurai tu neuzticies. Daudzi attēli, kuri tiek ievietoti internetā vai pārsūtīti, bieži nonāk pie nezināmām personām pēc tam, kad attiecības ir pārtrauktas. Tāpēc uzdod sev jautājumu, ja es izšķiros ar savu otru pusīti, vai es varu būt drošs, ka šī persona mani pietiekami cienīs, lai nerādītu/nepārsūtītu manas privātās bildes citiem?

Ja domā, ka savam draugam/draudzenei vari uzticēties un droši sūtīt intīma rakstura saturu, ir vērts padomāt, vai tiešām nepieciešama šādu attēlu sūtīšana, ja šādi tu sevi pakļauj neskaitāmiem riskiem. Turklāt atceries, ka vienmēr atradīsies kāds draugs vai paziņa, kas šādu bildi ieraugot, to vēlēsies pārpublicēt un pārvērtīs to ļaunā jokā, gaidot citu reakciju negatīvajos komentāros. Šī persona to var uzskatīt kā joku, neapzinoties, kādu ļaunumu nodara bildē redzamajai personai.

Kā rīkoties, kad bilde nonākusi internetā?

  • Nomierinies! Tev var šķist, ka pienācis pasaules gals, taču ir svarīgi saglabāt vēsu prātu, un glābt situāciju, pirms tā nav kļuvusi vēl sliktāka. Tev jāspēj aptvert, kurā brīdī tu esi zaudējis kontroli pār attēlu – kādā veidā tas nokļuva internetā un kam tu to sākotnēji nosūtīji.
  • Rīkojies nekavējoties! Jo ātrāk tu tiksi galā ar nepatīkamo situāciju, jo mazāka iespēja, ka saturs izplatīties tālāk. Lūdz personas, kuru rokās nonācis šis attēls, to dzēst, lai nepieļautu to tālāku izplatību.
  • Sazinies un ziņo sociālo tīklu administrācijai, pieprasot dzēst saturu, jo parasti šāds saturs ir pretrunā ar sociālo tīklu lietošanas noteikumiem un pārkāpj tavas tiesības uz privātumu.
  • Tev jāmāk nomainīt vai dzēst saturu, kuru pats esi ievietojis. Profila bilde, kurā tu esi redzams apakšveļā kādu brīdi tev liksies smieklīgs joks, bet pēc tam…
  • Pastāsti par notikušo savām uzticības personām – ģimenes locekļiem, draugiem, skolotājai, lai kopā jūs varētu nolemt par to, kā rīkoties tālāk. Ja tomēr nevēlies, lai kāda no šīm personām par to uzzina, tad vērsies pie organizācijām, kas var tev palīdzēt.

Kailfoto izspiešana. Ir rīcība, kas piespiež bērnu/jaunieti sūtīt savus kailfoto citai personai vai iesaista tos seksuālās darbībās datora kameras priekšā, lai pēc tam draudētu publicēt iegūtos intīmos foto vai video internetā un izspiestu naudu vai vēl citus seksuāla rakstura attēlus un/vai video. Saruna internetā, kas sākumā šķiet kā draudzīga ķircināšanās var viegli pāriet sarunā par seksu. Jaunietis jūtas ieinteresēts un glaimots par šādu sarunu un turpina iesaistīties, domājot, ka tā ir nekaitīga. Bieži varmāka nosūta pirmais internetā atrastu kailfoto vai video, aicinot bērnu/jaunieti sūtīt pretī savējo foto. Ar to pietiek, lai pēc tam viņu šantažētu, draudot publicēt iegūtos kailfoto vai video.

Ko darīt? Ieteicamā rīcība kailfoto izspiešanas gadījumā:

  • Nekad nepakļaujies/netici draudiem;
  • Pārtrauc jebkāda veida saziņu ar izspiedēju;
  • Bloķē viņam/-ai pieeju visiem saviem sociālo tīklu kontiem;
  • Izdzēs vai deaktivizē visus savus sociālo tīklu kontus, kurus lietoji, sazinoties ar izspiedēju;
  • Nemaksā prasīto naudas summu un netici manipulācijām!
  • Izstāsti uzticamam pieaugušajam, kas ir noticis;
  • Ziņo Drossinternets.lv, 116111 vai Valsts policijai.

Reizēm par varmāku kļūst jaunietim tuvs cilvēks. Piemēram, jaunieši uzsāk attiecības, un tad viens no viņiem vēlas tās pārtraukt, bet otrs to nevēlas. Kopīgi uzņemtie intīmie foto var kļūt par atriebības foto (angļu val. revenge porn) jeb veidu, kā piespiest otru palikt kopā. Pat vairāku gadu garumā bijušais partneris var šantažēt, draudēt, pazemot, piespiest darīt to, ko otrs nevēlas. Upuris piekrīt darīt visu, baidoties, ka intīmie foto nonāks internetā.

Mērķis: Caur situācijas analīzi attīstīt spēju identificēt mobingu klasē un atbilstoši rīkoties, lai situāciju atrisinātu.

Ilgums: 40 – 45 min

Nepieciešams: Resursu lapa: Nodarbība #8, aktivitāte #1, mazas lapiņas, rakstāmie, lielā lapa.

Plānošana: Pirms nodarbības aicinām vadītāju iepazīties ar teorētisko daļu Mobings – tā izpausmes, cēloņi un sekas.

Norise:

  1. Nolasi stāstu. Lūdz skolēniem uzmanīgi klausīties un sekot līdzi. Maini stāstu varoņu vārdus, ja nepieciešams!
  2. Lūdz grupas dalībniekiem individuāli novērtēt katra varoņa rīcību, sākot no 1 (rīcība, manuprāt ir visnepieņemamākā) līdz 5 (rīcība, manuprāt, ir vispieņemamākā). Atgādini, ka vērtējums nevar atkārtoties (tikai vienam no varoņiem var būt 1, 2, 3, 4, 5).

  3. Kad tas izdarīts, lūdz dalībniekus sasēsties pa pāriem vai grupā pa 3-4 cilvēkiem un izdarīt to pašu pārī/mazajā grupā.

  4. Pieraksti katras grupas atbildes uz lielas lapas vai tāfeles.

  5. Lūdz katram pārim/ grupai komentēt – kā veicās vienošanās procesā un kāpēc jūs vienojāties tieši par šādu vērtējumu?
  6. Pēc diskusijas jautājumiem, vēlreiz uzsver soļus/rīcības, kuras jāveic mobinga internetā gadījumos.

Jautājumi diskusijai.

  • Kāda veida emocijas tu izjuti, klausoties šo stāstu?
  • Cik reāla vai nereāla ir šāda veida situācija/stāsts?
  • Kādas varas attiecības tu šajā stāstā saskatīji? Kā tev šķiet, kāpēc tās veidojās?
  • Kā situācija varētu attīstīties? (lūdz klasei padomāt par vislabāko un vissliktāko scenāriju)
  • Kāda katra varoņa rīcība būtu vispieņemamākā?
  • Pie kā Oļegs varētu vērsties pēc padoma?
  • Kā tu rīkotos, ja būtu šo klases biedru vietā, kuri redz notiekošo?
  • Cik viegli/grūti ir iesaistīties notiekošajā, ja tu esi aculiecinieks? (par šo detalizētāk nodarbībā #9)
Atpazīsti!

Vai ir krasi mainījusies jaunieša uzvedība, izskats, pašsajūta? Kādas attiecības valda klasē/skolā?

Saki!

Jautā – kas ir noticis, kāpēc tas ir noticis un kuri ir iesaistīti?

Aktivizē!
  • Aicini jaunieti fiksēt visu, kas notiek tiešsaistē (saglabā ziņas, e-pastus, ekrānšāviņus, jebko, kas pierāda notiekošo mobingu internetā). Kā arī – aktivizējiet speciālistus, kas var jums palīdzēt – skolas psihologu, sociālo pedagogu, citus speciālistus vai kolēģus, kuriem uzticaties.
  • Ziņo: lielākā daļa sociālo un online platformu paredz iespēju ziņot par vardarbību internetā. Nebaidies to darīt! Kā arī noteikti nobloķē personu, kas veic šo vardarbību.
  • Informē iesaistītos, ka atbilstoši Latvijas likumdošanai nepilngadīgas personas kailfoto izplatīšana ir krimināli sodāma darbība. Tas ir nopietni – tevi sauks pie atbildības pēc Krimināllikuma 166.panta par pornogrāfiska priekšnesuma demonstrēšanas, intīma rakstura izklaides ierobežošanas un pornogrāfiska rakstura materiāla aprites noteikumu pārkāpšanu.
  • Rīkojies: ziņo par notikušo atbilstošajām personām (skolas vadība, vecāki u.c.) un informē atbilstošās instances (Valsts policija u.c.).
Palīdzi!

Draugi, ģimene, skolotāji, mentors, psihologs, nekluse.lv izveidotā mobilā lietotne, jauniešu uzticības tālrunis 116111 u.c. veida atbalsts ir būtisks šajā mirklī. Atgādini, ka tā nav upura vaina un ka viņš/viņa par šo situāciju ziņojot, nav izdarījis/-usi neko nepareizi!

Stāsts

Stāsta varoņi – Oļegs, Rojs, Fizikas/matemātikas skolotājs, Oļega mamma, klasesbiedri.

Oļegs – garš un kalsns 9.klases puisis, izcils matemātikā un fizikā, vienmēr izjūt kaunu un neērtības sajūtu, kad ģērbtuvēs jāpārģērbjas uz sporta nodarbību. Viņam nav nedz tādu muskuļu kā citiem zēniem, nedz arī pārliecības par savu ķermeni. Taisnību sakot – viņam savs ķermenis itin nemaz nepatīk. 

Klases zēni, it īpaši skolas futbola izlases labākais uzbrucējs Rojs, pamana Oļega apmulsumu ģērbtuvē un nolemj to izmantot, pārvēršot par joku. Kamēr 2 citi zēni tur Oļegu aiz rokām, Rojs uzņem fotogrāfijas un video, kur Oļegs redzams vienās apakšbiksēs, mēģinot atbrīvoties no zēnu tvēriena. Uzreiz pēc sporta nodarbības šie attēli tiek izplatīti gan Instagram, gan dažādās Whatsapp grupās un Snapchat. Tā tas atkārtojas vairākas reizes. 

Dažreiz Oļegam izdodas no šīs situācijas izvairīties, bastojot sportu vai pārģērbjoties tualetē. Tomēr diezgan regulāri bildes tiek uzņemtas (arī slepeni, Oļegam to neredzot) un izplatītas. Oļegs par šo situāciju ļoti kaunas, cenšas vispār ne ar vienu vairs nerunāt un arvien vairāk ieraujas sevī. Fizikas un matemātikas skolotājs pamana, ka Oļega sniegums šajās stundās strauji pasliktinās. Oļegs arī ir sācis šīs stundas bastot arvien vairāk. Skolotājs mēģina ar Oļegu runāt, jo viņiem vienmēr ir bijušas labas attiecības. Bet tā kā Oļegs no šīs sarunas ļoti redzami izvairās, skolotājs nospriež, ka zēns vienkārši ir “palaidies”. Arī Oļega mamma novēro, ka dēls ir palicis arvien klusāks.

Pie vakariņu galda uz jautājumu “Kā iet skolā?” Oļegs nikni atcērt “Normāli. Taču liec mani vienreiz mierā ar šiem stulbajiem jautājumiem!!!” Mamma stipri sadusmojas par šādu Oļega attieksmi un Oļegs saņem sodu – mājas arestu. “Man ir pilnīgi vienalga par taviem debīlajiem arestiem! Es tāpat nekur netaisos iet!” viņš dusmīgi sabļauj uz mammu un aizcērt savas istabas durvis.

Mērķis: Veicināt jauniešos prasmes kritiski analizēt mobinga cēloņus un apzināties tā izraisītās ilgtermiņa sekas.

Ilgums: 15 – 20 min

Nepieciešams:Iepriekšējās aktivitātes pieraksti.

Plānošana: Aicinām vadītāju iepazīties ar teorētisko daļu Mobings – tā cēloņi un sekas.

Norise:

  1. Izmantojot aktivitātē #1 iegūto informāciju, lūdz katram pārim/grupai izdomāt un uzrakstīt:

    • 3 iespējamos cēloņus;
    • 3 iespējamās sekas katram no mobinga veidiem.

     

    Jautājums:

    • Kāpēc mobinga veicējs tā rīkojas?
    • Kā upuris varētu justies un kas varētu ar upuri notikt, ja šis turpinās ilgtermiņā?

     

    2. Aicini katru pāri/ grupu nolasīt vismaz 1 no cēloņiem un 1 – no sekām. Atbildes ir iespējams pierakstīt arī uz flipchart lapām un piestiprināt klasē pie sienas. Šie pašradītie “plakāti” var kalpot kā atgādinājums būtiskai informācijai.

    3. Ja laiks vēl ir atlicis, brīvā formā var pārrunāt iespējamos scenārijus/ rīcības mobinga gadījumā. (detalizētāk tiks skatīts nodarbībā #9)