Mērķis: Vienoties par kopējām klases/grupas vērtībām un norisēm, kuras jāievēro, lai kopā būšana ir pēc iespējas patīkamāka un produktīvāka šo 10 nodarbību ietvaros.
Ilgums: 10-15 min
Nepieciešams: Flomāsteri, lielā lapa, kuru pēc tam piestiprina visiem redzamā vietā.
Norise:
- Lūdz grupas jauniešiem atbildēt uz jautājumu: “Ko ir svarīgi ievērot individuālā rīcībā un savstarpējā saskarsmē, lai šīs nodarbības noritētu pēc iespējas produktīvāk, patīkamāk, veiksmīgāk?”
- Pēc pirmās tikšanās reizes grupas dalībnieki vienojas par turpmāko darbību. Vienošanās ietver arī informāciju – kad un kur notiks tikšanās (piem., audzināšanas/klases stundas laikā, piektdienās, plkst. 14:40), kā arī priekšnoteikumus, kas garantēs drošību grupā.
- Drošību rada tas, ka grupas dalībnieki ievēro klātesamības principu un konfidencialitātes principu, ka uzklausa cits citu un palīdz cits citam.
- Klātesamības princips ir noteikums, kas skaidri norāda, ka visi dalībnieki grupā ir svarīgi un viņu pieredze un uzskati ir nozīmīgi. Nodarbību laikā ikviena jaunieša klātbūtne ir svarīga.
- Konfidencialitātes princips nozīmē, ka ārpus grupas neviens neizpauž citiem, kurš grupā ko ir pateicis un kādi ir konkrētu grupas dalībnieku uzskati. Turpretim par grupā apspriestajiem tematiem un dalībnieku pārdomām, neminot nevienu konkrētu personu, kā arī grupā notiekošo, drīkst pastāstīt arī citiem. Konfidencialitātes princips ir drošības faktors. Vadītāji drīkst neievērot konfidencialitātes principu, ja kāds no dalībniekiem ir izdarījis kādu noziegumu vai ir noticis kāds pārkāpums. Rakstot vienošanās dokumentu, vadītāju pienākums ir nepārprotami par to informēt dalībniekus. Visiem grupas dalībniekiem ir kopīgi jālemj par noteikumiem, kas jāievēro, lai pēc tam visi arī uzņemtos atbildību par šo noteikumu ievērošanu. Iespējams, klase/grupa jau šādu vienošanos ir izstrādājusi mācību gadam uzsākoties, vai arī ir kāds universāls dokuments visas skolas ietvaros. Tad noteikti ir vērts vēlreiz šo caurskatīt un diskutēt – vai tur ir kas papildināms vai maināms, ņemot vērā tieši šo nodarbību ciklu un sadarbības formātu.
Pozitīva skolas vide (gan fiziskā, gan arī psiholoģiskā) labvēlīgi ietekmē bērnu attīstību un savstarpējo attiecību veidošanos.